Olen potenut flunssaa useamman viikon. Viikko sitten nousi lämpö joka sahaili 36,8 - 37,5 välillä. Sehän ei virallisesti ole mitään kuumetta, mutta kyllä se silti oli enemmän kuin normaali lämpöni. Olo oli kurja ja veto pois, päätä ja kurkkua särki. Töihin en mennyt muutamaan päivään vaan kuuliaiseti lepäsin... No, perjantaina menin töihin, vaan todetakseni iltapäivällä olevani taas hyvin lämpöinen ihminen =(

Viikonlopun podettuani menin eilen käymään terveydenhoitajan luona. Halusin lähinnä tarkastuttaa poskiontelot ja kurkun. Vastaanotto oli ensin ystävällinen, mutta kun täti huomasi etten ole ihan hirvittävän sairas muuttui kohtelu hieman 'ilmavammaksi'. Tässä hieman keskustelustamme;

Minä; ...Tuolla päiväkodissakin pyörii niin monenlaista pöpöä.

Täti; Meillä on kyllä täällä paljon enemmän.

Minä; Niin tietysti, te olette oikein ytimessä. (Ystävällinen hymy päälle, vaikka täti katsoo tylysti)

Täti; Tuleeko limaa kovin?

Minä; No, ei tule, kun tuntuu että se ei irtoa. Kuivaa yskää ja poskissa tuntuu painetta.

Täti; No, katsotaan kohta ne poskiontelot. Laita tuo (kuumemittari) kainaloon ja aukaise suu. Sano aaaaa

Minä; aaaaaaa....

Täti; Ahtaan oloinen kurkku ja kielellä on bakteerikuvioita. Anna se mittari.

Kurkkaan ja lämpö on 37,1.

Täti; No, ei sitä kovin ole, minä haen sen mittauslaitteen. (Vaivautuneesti lähtee ovesta ja palaa hetkessä)

Täti; Ei täällä näy tulehdusta, mutta ontelot ovat turvonneet. No niin, asia selvä

Minä; No, hyvä ettei ole sitä tulehdusta.

Täti; Ole pois töistä tämä ja huominen päivä. Lepoa vaan ja kyllä se siitä.

Minä; Kiitos ja mukavaa viikon alkua. (Poistun ovesta ja huokaan vielä Anteeksi)

 

En nyt aio valittaa tuosta käynnistä, mutta silti jäi sellainen 'Kiitos ja anteeksi' olo.

En todellakaan ole niin sairas kun moni muu näiden flunssa virusten pauloissa, mutta halusin vaan tarkistuttaa ajoissa etten tule kipeämmäksi ja olo oli kuitenkin kurja. Ajattelen, että minulla on oikeus tarkistuttaa terveydentilani. Hoitohenkilökunta on varmasti kovilla tälläisinä aikoina. Ihmiset käyvät pärskimässä heidän edessään ja pöpöt riehuvat villeinä ympärillä. Syvä kumarrus heille! Minä olin luultavasti hänen päivän helpoimpia asiakkaita, mutta se ei edellytä että tarvitsee olla siitä tylynä. 

Voisiko sympatian ja rohkaisemisen sanoilla olla merkitystä paranemiseen? 'Sulla on flunssa ja onneksi näin lievänä. Ota kuitenkin rauhallisesti ja hyvä kun tarkistutit itsesi. Nyt vain apteekin kautta kotiin.' Palaan tässäkin taas samaan ilmaisemiseen kuin kirjoittaessani uutisten ulosannista. Asioiden ilmaiseminen myös positiivisuuden kautta. Paljon sitä kuulee ja vielä enemmän sitä tähän maailmaan mahtuu =)

Ollaan ystävällisempiä toisillemme, kaikissa hetkissä, jokainen ansaitsee hyviä sanoja päiväänsä!