'Jos kerron sinulle salaisuuden, ethän kerro sitä eteenpäin...' 

'Haluatko kuulla mitä kuulin eilen...'

'Tiesitkö, että naapurilla on suhde...'

'Hei hoitotäti, mä kerron sulle salaisuuden; meidän äitin masussa kasvaa vauva...'

Osaanko minä pitää salaisuuden? Kyllä, kysy vain kuinka monta.

Pienenä olin kertonut isälleni suuren salaisuuden; äiti neuloo hänelle lahjaksi villasukat. No, jos en osannut minä pitää salaisuutta niin ei isäkään ;) Asialle on naureskeltu suvussa jo vuosia. Se oli kuulemma suloista, mutta jätti minuun henkisen piikin. 

Millainen asia on salaisuus? Mikä tekee jostain asiasta pienen salaisuuden ja mikä suuremman? Mikä asia ei ole oikeastaan salaisuus vaan asia josta ollaan hiljempaa?

Vuosien aikana olen kuullut monenlaisia salaisuuksia. Osa niistä on jo unohtunut, jotkut ovat vielä mielessä mukana. Asioita on helppo pitää sisällään, olla hiljaa ja oikeastaan unohtaa koko juttu.  Entä asiat joiden esilletulo aiheuttaisi joidenkin elämään suuria muutoksia, epävarmuutta tai ehkäpä uusia mahdollisuuksia? Miten olla 'tietämättä' asiasta jonka tietää tai miten suhtautua toisen kertomukseen, kun tietää asioiden olevan toisin... 

Olen ja olen ollut ammateissa joissa minua sitoo vaitiolovelvollisuus. Keiden ihmisten salaisuuksiin se sitoo minut kokonaisuudessaan? Asiakkaiden? Ystävien? Suvun? Kavereiden? Tuttavien? Kaikkien. 

Salaisuus on oikeastaan aika moninainen juttu. Meistä jokainen kantaa jotain salaisuutta sisällään ja sen kantaminen voi olla raskasta tai kevyempää. Mikä tai mitkä ovat sinun salaisuutesi? Jaksatko kantaa ne vai tuntuuko liian raskaalle? 

Minun mielestäni yksi hyvä keino helpottaa vastuun kantamista on kirjoittaminen. Ei ole väliä osaako kirjoittaa pidemmästi vai ei =) Sanakin riittää tai piirrustus, viiva paperilla jokaisesta asiasta. Vastuun voi siirtää paperille - vaikkapa 20 viivaa, 20 salaisuutta. Miksi kantaa mielessään kaikkea? Paperin voi hävittää ja siten jättää asiat taakseen tai sitten säilyttää sivussa, poissa mielestä.

Salaisuus - mielenkiintoinen mauste elämässä.